Per 1 juli 2009 wijzigt de Telecommunicatiewet op een aantal punten. De wijzigingen zijn van belang voor iedereen die zich zakelijk bezighoudt met telemarketing of e-marketing.
Telemarketing
Er komt een landelijk register waarin consumenten kunnen aangeven dat zij niet gebeld willen worden. Telemarketing is toegestaan, tenzij de consument zich heeft aangemeld bij het bel-me-niet register. Bedrijven die zich bezighouden met telemarketing moeten
hun belbestand regelmatig schonen door het raadplegen van dit wettelijke register. Tijdens het gesprek moeten telemarketeers de consument wijzen op het bel-me-niet-register en op de mogelijkheid om zich in te schrijven in dat register. Dat kan via internet
of telefonisch gebeuren. Bedrijven moeten de consument de mogelijkheid geven om zich alleen uit te schrijven bij hun bedrijf of organisatie. De contactgegevens van de consument moeten dan uit het belbestand van het bedrijf worden verwijderd.
N.B. Bestaande klanten en abonnees mag u benaderen voor het aanbieden van gelijksoortige diensten of producten, mits u de contactgegevens heeft verkregen in het kader van de verkoop van een product of dienst. Er geldt geen termijn waarbinnen deze contactgegevens
mogen worden gebruikt.
Spam
Het ongevraagd toesturen van e-mails, faxen en sms’en wordt aangemerkt als spam. Het bestaande verbod op spammen van particulieren wordt uitgebreid naar zakelijke ontvangers. Alleen wanneer de ontvanger tevoren heeft aangegeven dat hij bericht van u wil
ontvangen is commercieel e-mailen of faxen toegestaan (opt-in regime)
N.B. Het blijft toegestaan om zonder voorafgaande toestemming een elektronische mailing te versturen aan bestaande klanten. Wel moet in elke mail de mogelijkheid worden geboden om toezending van mails te stoppen.
Abonnees buiten de Europese Economische Ruimte mag u per e-mail of fax benaderen, mits is voldaan aan de in dat land geldende voorschriften met betrekking tot ongevraagde elektronische communicatie.
Mobiele telefoon- en internetabonnementen
Tot slot maakt de nieuwe wet het voor consumenten mogelijk om een lopend abonnement voor mobiele telefonie of internet na de eerste contractsperiode steeds met een opzegtermijn van één maand op te zeggen. Er geldt voor dergelijke contracten dus geen stilzwijgende
verlenging met een jaar of langer meer.


